2016年6月30日 星期四

柿右衛門 Kakiemon 様式


Porcelain making began 400 years ago in Japan. It is said to have started in 1616 in Arita, a town on the southern island of Kyushu near Nagasaki. One of the most famous of Japanese porcelain styles is Kakiemon.
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Imari Kakiemon porcelain bowl, Imari, Japan, circa 1640.
Kakiemon (Japanese:柿右衛門) is a style of Japanese enameled ceramics, traditionally produced at the factories of Arita, in Japan's Hizen province (today,Saga Prefecture) from the mid-17th century onwards. The style shares much in common with the Chinese "Famille Verte" style. The superb quality of itsenamel decoration was highly prized in the West and widely imitated by the major European porcelain manufacturers.
In 1971 the craft technique was designated an Important Intangible Cultural Property by the Japanese government; a double climbing kiln in Arita used for the firing of Kakiemon has also been designated a National Historic Site.[1][2]
The most known Japanese ceramic styles are Imari, Arita Blue & White, Fukugawa, Kutani, Banko Earthenware and Satsuma pottery .


柿右衛門様式[編集]

東京国立博物館
柿右衛門様式は、主に大和絵的な花鳥図などを題材として暖色系の色彩で描かれ、非対称で乳白色の余白が豊かな構図が特徴である。上絵の色には赤・黄・緑、そして青・紫・金などが用いられる。また、器の口縁に「口銹」と言われる銹釉が施されている例も多い。同じ有田焼でも、緻密な作風の鍋島様式や寒色系で余白の少ない古九谷様式と異なり、柔らかく暖かな雰囲気を感じさせる。
濁手と呼ばれる独特の乳白色の地色は、赤色の釉薬との組み合わせによって非常に映えると言われる。しかし、原料となる土の耐火性が強いなど調合が困難である。さらに焼成時・乾燥時の体積変化が非常に大きいため、作製が困難であり歩留まりが良くない。
図柄には「岩に鳥」「もみじ鹿」「」「」など典型的なパターンがいくつかある。絵柄は時代とともに変化しており、初期は赤絵の影響があったが、やがて狩野派土佐派四条派琳派などの影響が入っていった。近年は写生を基にした現代的な画風が多い。


Famille verte (康熙五彩, Kangxi wucai, also 素三彩, Susancai), adopted in the Kangxi period(1662–1722), uses green and iron red with other overglaze colours. It developed from the Wucai (五彩, "Five colors") style.

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